آفتاب

چرا عربستان رابطه با قطر را قطع کرد؟/ علت ها و بهانه های عربستان، مصر، امارات و بحرین برای قطع روابط دیپلماتیک

چرا عربستان رابطه با قطر را قطع کرد؟/ علت ها و بهانه های عربستان، مصر، امارات و بحرین برای قطع روابط دیپلماتیک

چرا عربستان رابطه با قطر را قطع کرد و مصر و امارات و بحرین چه بهانه ای برای قطع رابطه دیپلماتیک با یک کشور ثروتمند عربی آوردند؟ عربستان می گوید علت قطع رابطه اش با قطر، حفظ امنیت ملی خود در برابر تروریسم و افراطی گری است! بحرین هم از تلاش قطر برای متزلزل کردن امنیت خود خبر می دهد!

چرا عربستان، مصر، امارات و بحرین رابطه دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند؟ به گزارش آفتاب، این چهار کشور که امروز خبر از قطع رابطه با قطر دادند، دلایل جالبی برای این موضوع مطر می کنند. عربستان که خود سرمنشا عربی اصلی تروریسم و افراطی گری عربی است، گفته است «برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری روابط دیپلماتیک را با قطر قطع می کند.»
بر اساس این گزارش، دولت ریاض از دیگر کشورهای همپیمان خود هم خواست که روابط شان با قطر را به همین دلایل قطع کنند. بحرین هم، قطر را که تا کنون دوست و برادرش بود (!) به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.
 بحرین، دولت قطر را به تلاش برای متزلزل کردن امنیت و ثبات در کشور بحرین، مداخله در امور آن، ادامه ایجاد تنش و تحریک‌های رسانه‌ای، حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح، پشتیبانی مالی از گروه‌های مرتبط با طرف‌های خارجی برای ایجاد خرابکاری و هرج و مرج در بحرین، متهم کرده و اظهار داشته است که این اقدامات قطر نقض تمامی قطعنامه‌ها، منشورها و اصول قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود!
مصر نیز که همواره با گروه اخوان المسلمین د حال مبارزه بوده است، حمایت قطر را از این گروه علت اصلی قطع رابطه با قطر عنوان می کند.
عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند. این کشورها قطر را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» از جمله اخوان‌المسلمین متهم کرده‌اند.
وزارت خارجه قطر پس از انتشار خبر قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر پس از تشدید تنش‌ها میان این کشورهای عربی با دوحه، از وقوع این امر اظهار تاسف کرد. قطر این اقدام کشورهای عربی را بی پایه‌ و اساس و غیرعادلانه خواند.
گفتنی است روابط عربستان، امارات با قطر در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده بود.
پس از این اظهارات، حمله شدید رسانه های عربی به قطر شروع شد، حملاتی که واکنش وزیر امور خارجه قطر را در پی داشت که به جمله ای از امام علی (ع) اشاره کرده و از سوء اخلاق اعراب شکایت نموده بود.

بیشتر بخوانید

علت قطع رابطه اعراب با قطر از نگاه یک کارشناس ایرانی

علت قطع رابطه اعراب با قطر از نگاه معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور

واکنش قطر به قطع رابطه دیپلماتیک اعراب با این کشور
کد N1709636

وبگردی